-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36407 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

چرا خداوند پيغمبر برگزيده اش را به معراج برد ؟ اگر بگوييم خداوند مي خواسته مكان خود را به او نـشـان دهد اين كه صحيح نيست ; زيرا خدا مكان و محلي ندارد وهمه جا هست و اگر منظور نشان دادن كرات و كهكشانها و سحابيهاي بزرگ و مناظربرجسته عالم خلقت بوده است باز محل ايـراد اسـت ; زيـرا به عقيده ما مسلمانهاپيغمبر و امامان - عليهم السلام - از همه چيز و همه جا با اطلاع هستند .
اولا بايد توجه داشت كه آيه اول سوره اسراء تنها حركت پيغمبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم را از مسجد الحرام به مسجد الاقصي مي رساند و از سير پيغمبرصلي اللّه عليه و آله و سلم به آسمانها سـاكت است , ولي اين مطلب را مي توان ازآيات ديگري مانند آيات زير استفاده كرد : علمه شديد الـقوي * ذو مره فاستوي * و هو بالافق الاعلي - تا آنجا كه مي فرمايد :عند سدره المنتهي * عندها جنه الماوي * اذ يغشي السدره ما يغشي * ما زاغ البصرو ما طغي * لقد راي من آيات ربه الكبري . (1)اين آيات بخوبي از سير پيغمبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم به آسمانها حكايت مي كند , ولي آيه اول سوره اسراء فقط حاكي از آغاز اين سير است كه بر روي زمين انجام گرفته , اما هدف از ايـن سـيـر ( هـمـان طـور كه در هر دو قسمت از آيات مزبور اشاره شده ) همان مشاهده آيات و نشانه هاي بزرگ خداوند در جهان آفرينش بوده است . بـديـهـي اسـت اين مشاهده يك مشاهده حضوري بوده است و مشاهدات حضوري براي موجودي كه جسم دارد جز به حاضر شدن او در نزد موجودي كه مي خواهد آن را مشاهده كند ممكن نيست و اين كه نوشته ايد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم بدون سير به آسمانهااز وضع آنها با خبر است , اين گونه علم و اطلاع با مشاهده از نزديك فرق بسياردارد , درست مثل اين كه حادثه اي در شهر واقـع شده باشد و ما از وقوع آن مطلع شده باشيم ولي در محل وقوع حادثه نبوده ايم و جريان را با چـشـم نـديـده ايـم , البته حضوردر محل و مشاهده جريان حادثه تاثير بسيار عميقتري در وجود انساني خواهد داشت ,در حالي كه اطلاع غيابي , آن اثر را ندارد . بنابر اين , خداوند مي خواسته پيغمبر گرامي اسلام از نزديك آثار عظمت او را با چشم ببيند و دل آگـاه او آگاه تر گردد و اگر كسي تصور كند پيغمبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم مي توانسته از روي زمـيـن با همين چشم معمولي آثار عظمت خدا را درعوالم بالا ببيند , اين تصور نادرستي است و با حقيقت وفق نمي دهد ; چه آن حضرت ازنظر جسم داراي خواص جسمانيات و عالم ماده بود و قدرت ديد چشم يك بشر حد معيني دارد .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره نجم , آيه 5 تا 8 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.